چگونه مهارت شنیداری خود را در زبان انگلیسی تقویت کنیم؟

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

How to Improve Your English Listening Skill?

به منظور تقویت مهارت شنیداری خود به نکات زیر توجه نمایید:

1. قبل از هر چیز، خود را کودکی فرض کنید که تازه متولد شده است. همانطور که کودکان قبل از اینکه قادر به صحبت کردن باشند فقط گوش می کنند شما نیز باید وقت زیادی را صرف تمرین شنیدن کنید . به بیان دیگر انتظار نداشته باشید که در مدت کوتاهی بتوانید در این زمینه مهارت کامل را کسب کنید. یک کودک برای اینکه شروع به حرف زدن کند زمان زیادی را صرفاً به شنیدن گذرانده است، پس شما نیز باید در این راه صبور و سختکوش باشید.

2. برای شروع، به مکالمات کوتاه انگلیسی با کلمات و عبارات ساده گوش کنید.  به مرور زمان که بر مهارت شما افزوده می گردد، طول مکالمات و میزان دشواری کلمات و عبارات بکار رفته در آن را افزایش دهید. (سخنرانیها، کنفرانس ها و غیره که در آنها کلمات و عبارات آکادمیک و مرسوم تری دیده می شود نیز برای شما قابل توجه و مفید خواهد بود)

3. تمرین شنیداری را بطور منظم انجام دهید تا به آن عادت کنید. فراموش نکنید که ما 2 گوش و یک زبان داریم و این یعنی که باید دو برابر بیشتر از آنچه حرف می زنیم بشنویم.

4.سعی کنید چیزی که گوینده به آن اشاره دارد را حدس بزنید، در اینصورت شما یک شنونده فعال خواهید بود. گاهی لازم است خود را به جای گوینده بگذارید، در نتیجه به راحتی می توانید پیام را درک کنید.

5. زمانی که خود را آماده صحبت یافتید، با گروهی از دوستانتان شروع به مکالمه در مورد موضوعات دلخواه نمایید. سعی کنید نقش مورد بحث را بازی کنید و برای رساندن منظور خود به دوستان و یا درک آنچه آنها می گویند، از بکارگیری زبان مادری پرهیز کنید.

6. در هر یک از مراحل یادگیری ، بیشتر به مطالبی گوش کنید که برایتان لذت بخش بوده و یا اطلاعاتی در مورد آن دارید ، به این ترتیب شما می توانید بدون هیچ احساس خستگی مطالب انگلیسی را به مدت طولانی گوش کنید.

7. به موضوعات متنوعی شامل اخبار، فیلم، آهنگ، مستندات، سخنرانی ها، مکالمات و ... در شکلهای مختلف (رسمی و غیر رسمی)گوش کنید. به این ترتیب،  توانایی شما در ایجاد ارتباط در موقعیت های مختلف زندگی تان مطلوب تر خواهد شد.

8. در گفتگوی حضوری، به نحوه ی ارتباطی غیر کلامی مخاطب از جمله حرکت دست و حالت صورت، و یا ارتباط چشمی و غیره به خوبی توجه کنید. به خاطر داشته باشید که " چشم نیز همانند زبان با انسان حرف می زند".

9. اگر معنی کلمات یا عباراتی را نمی دانید جای نگرانی نیست. با در نظر گرفتن مفهوم کلی آنچه گوش می دهید می توانید آن را حدس زده و ابهامات موجود را به سادگی برطرف کنید .

10. از دیکشنری های سخنگو و مناسب همراه با علائم آوایی مانند آکسفورد، لانگمن، کمبریج و غیره که مفهوم درست کلمات، عبارات و جمله های احتمالی را به شما می دهد،کمک بگیرید.

4 دیدگاه ارسال شده: